Als toelichting op zijn gerichtheid op culturele aanvullingen (zelfs over schrijvers !) volgen enkele allinea's uit zijn Leerboek der Vaderlandsche Geschiedenis.

 

Deel I, blz. 159 e.v. :

 

In de eerste helft van de 16e eeuw geraakte de nijverheid tot bloei. " Vanuit Calais kwamen groote ladingen wol baar Holland. om er tot lakens te worden verwerkt. Leiden, Delft, Gouda en Haarlem leverden uitmintend laken. In Brabant werd de kantweverij van belang. Zeer talrijk waren de bierbrouwerijen; aan het eind van de 15e eeuw zouAmersfoort er 300 bezieten hebben; vooral Brouwershaven voerde groote hoeveelheden uit; voorts Delft, dat zijn bier naar Engeland zond, en Amsterdam, dat ook in "Oostersch"en Hamburger bier handelde. Het gebrek aan bouwsteenen deed steenbakkerijen ontstaan.

Grote winsten leverde de visscherij op; de Nederlanders waren toen het eenige volk, dat zich op groote schaal op de uitoefening van deze tak van bestaan toelegde. In het bijzonder legden zij zich toe op de haringvangst, Groote Visscherij geheeten. De Hollandsche haring bereikte alle voorname markten van Europa en werd door de betere bereiding het meest gezocht en het best betaald."

 

Deel II, blz. 49 e.v. :

 

"In vele steden bestonden in de 17e eeuw de achterbuurten nog uit houten huizen. Dààr waren de straten morsig en somber; - morsig, daar ze nog niet geplaveid waren somber, omdat ze zulk eene geringe  breedte hadden, dat naar voren hellende gevels elkaar bijna raakten, ja soms inderdaad een poort vormden. Ook in de hoofdstraten vond men op het eind dier eeuw nog hier en daar zulke houten woningen, doch de meeste waren steenen huizen, die er net uitzagen; van vele huizen was het benedengedeelte van steen, het bovengedeelte van hout...

...............De vertrekken zijn meest met matten belegd (onze vloerkleden kwamen eerst in de 18e eeuw in gebruik)......De schoorstenen zijn zeer breed en van een ijzeren haard voorzien, waarin turf en hout gebrand worden."

 

 

Als toelichting op zijn gerichtheid op culturele aanvullingen (zelfs over schrijvers !) volgen enkele allinea's uit zijn Leerboek der Vaderlandsche Geschiedenis.

 

Deel I, blz. 159 e.v. :

 

In de eerste helft van de 16e eeuw geraakte de nijverheid tot bloei. " Vanuit Calais kwamen groote ladingen wol baar Holland. om er tot lakens te worden verwerkt. Leiden, Delft, Gouda en Haarlem leverden uitmintend laken. In Brabant werd de kantweverij van belang. Zeer talrijk waren de bierbrouwerijen; aan het eind van de 15e eeuw zouAmersfoort er 300 bezieten hebben; vooral Brouwershaven voerde groote hoeveelheden uit; voorts Delft, dat zijn bier naar Engeland zond, en Amsterdam, dat ook in "Oostersch"en Hamburger bier handelde. Het gebrek aan bouwsteenen deed steenbakkerijen ontstaan.

Grote winsten leverde de visscherij op; de Nederlanders waren toen het eenige volk, dat zich op groote schaal op de uitoefening van deze tak van bestaan toelegde. In het bijzonder legden zij zich toe op de haringvangst, Groote Visscherij geheeten. De Hollandsche haring bereikte alle voorname markten van Europa en werd door de betere bereiding het meest gezocht en het best betaald."

 

Deel II, blz. 49 e.v. :

 

"In vele steden bestonden in de 17e eeuw de achterbuurten nog uit houten huizen. Dààr waren de straten morsig en somber; - morsig, daar ze nog niet geplaveid waren somber, omdat ze zulk eene geringe  breedte hadden, dat naar voren hellende gevels elkaar bijna raakten, ja soms inderdaad een poort vormden. Ook in de hoofdstraten vond men op het eind dier eeuw nog hier en daar zulke houten woningen, doch de meeste waren steenen huizen, die er net uitzagen; van vele huizen was het benedengedeelte van steen, het bovengedeelte van hout...

...............De vertrekken zijn meest met matten belegd (onze vloerkleden kwamen eerst in de 18e eeuw in gebruik)......De schoorstenen zijn zeer breed en van een ijzeren haard voorzien, waarin turf en hout gebrand worden."

 

In het voorwoord van zijn meest uitgebreide geschiedenisboek, dat hij voor "onderwijzers en kweekelingen"schreef, geeft J.J. ten Have een korte toelichting op zijn aanpak. Hier enkele passages uit dit voorwoord:

 

"Reeds bij een vluchtig inzien zal men bemerken, dat een belangrijk deel van het boek aan de cultuurgeschiedenis is gewijd; deze moet m.i. bij het historisch onderwijs eene voorname plaats bekleden, en steeds zooveel doenlijk in verband gebracht worden met de staatkundige gebeurtenissen. Wat de laatste aangaat, van de zoogenaamde ''histoire bataille''  had ik nog gaarne wat weggelaten als ik niet voor aanstaande examinandi schreef."

Kennelijk is hij het niet helemaal eens met een te zwaar accent van de examenstof op oorlogsvoering zoals in de voorgaande nogal nationalistisch getinte periode gebruikelijk was.

Voorts geeft hij in dit 278 blz. dikke boek aan dat hij in ervoor heeft gezorgd dat de voornaamste historische feiten in het boek zijn opgenomen, maar dat dit op zich niet genoeg is:

"M.i, is voor de toekomstige onderwijzer eene brede behandeling der voornaamste feiten - die hij immers voor de school nodig zal hebben - hoofdzaak. Menig leerboek der Vaderlandsche Geschiedenis geeft den leerling meer dan voldoende feitenkennis  om een goed examen af te leggen., - maar treedt die leerling als onderwijzer op, dan is hij niet in staat heldere beelden aan te brengen: een kasteel met zijne muren en torens, grachten en valbruggen, - eene stad in de Middeleeuwen, enz. En is dàt voor den onderwijzer niet het voornaamste?"

Hiermee komt het aanschouwelijk onderwijs weer om de hoek kijken, wat in die tijd een veel moeilijker opgave was dan tegenwoordig.In het boek komt hij er wat aan tegemoed door het te illustreren met een aantal kaarten en etsen. Bij zijn uitgeverij werden ook de bekende historische wandplaten van J.W. de Jongh en F. Eterman geproduceerd.

 

  

 

 

 

 

L I J S T   G E S C H I E D E N I S B O E K E N

 

 

Nr. Titel Schoolniveau Druk Jaar pagina's Aanwezigheid  Familie /Elders      Overige : onbekend
 
1 Beknopt leerboek der vaderlandsche geschiedenis  (2delen) Voor de eerste en tweede klasse der Normaalscholen 1 1894-1895 192 Elders
  ………………………………… Voor de eerste en tweede klasse der Normaalscholen 2 1900 152+198 Familie
  ………………………………… Voor de eerste en tweede klasse der Normaalscholen 3 1909 199 Elders
  ………………………………… Voor de eerste en tweede klasse der Normaalscholen 4 1917 155  
2 Eerste Leerboekje der Vaderlandsche Geschiedenis. Lagere school 1 1891 of eerder    
  ………………………………… Lagere school 2 1892 40 Elders
  ………………………………… Lagere school 3 1898 84  
  ………………………………… Lagere school 3 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lagere school 4 1901 48  
  ………………………………… Lagere school 5 1901 48 Elders
  ………………………………… Lagere school 6 1904 48 Familie
  ………………………………… Lagere school 7 1907    
  ………………………………… Lagere school 8 1911 48 Elders
  ………………………………… Lagere school 9 1918 48 Elders
  ………………………………… Lagere school 10 1926   Elders
3 Geïllustreerd leerboekje der algemeene geschiedenis   1 1902   Elders
  ………………………………… …………………………………………………….. 2 …………….. ……….. ……………….
  …………………………………   3 1911   Familie
4 Leerboek der Vaderlandsche Geschiedenis dl I en II Onderwijzers en kweekelingen 1 1896 336+278 Familie
  ………………………………… Onderwijzers en kweekelingen 2 1901   Elders
5 Leerboekje der Algemene geschiedenis: Lager Onderwijs  1 1893   Elders
  Leerboekje der Algemene geschiedenis: Eerste stukje Oudheid en Middeleeuwen Lager Onderwijs  2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lager Onderwijs  3 …………….. ……….. ……………….
  Leerboekje der Algemene geschiedenis: Tweede stukje Nieuwe Geschiedenis Lager Onderwijs  2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lager Onderwijs  3   
6 Leerboekje der Vaderlandsche Geschiedenis ULO ULO 1 1894    
  ………………………………… ULO 2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… ULO 3 1898 ? Elders
  ………………………………… ULO 4 1907    
  ………………………………… ULO 5 1909 132 Familie
  ………………………………… ULO 6 1914 139 Elders
  ………………………………… ULO 7 1924   Elders
7 Tijdtafel der Algemeene Geschiedenis: in twee leerkringen Lagere school 2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lagere school 3 …………….. ……….. ……………….
8 Tijdtafel der Vaderlandsche Geschiedenis  Voortgezet lager en middelbaar onderwijs 1 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Voortgezet lager en middelbaar onderwijs 2 1909 24 Elders
  ………………………………… 3 klassen lagere school 1 1890    
  ………………………………… 3 klassen lagere school 2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 3 1894 16 Elders
  ………………………………… 3 klassen lagere school 4 1898 16 Elders
  ………………………………… 3 klassen lagere school 5 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 6 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 7 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 8 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 9 1913 16 Familie
  ………………………………… 3 klassen lagere school 10 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… 3 klassen lagere school 11 1919 16 Familie
  ………………………………… 3 klassen lagere school 12 1923 16 Elders
  ………………………………… 3 klassen lagere school 13 1929 16 Familie
  ………………………………… 3 klassen lagere school 14 1936 16 Elders
9 Tweede leerboekje der Vaderlandsche Geschiedenise Lagere school 1 1893 79 Familie
  ………………………………… Lagere school 2 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lagere school 3 1898   Familie
  ………………………………… Lagere school 4 1901   Familie
  ………………………………… Lagere school 5 1907    
  ………………………………… Lagere school 6 …………….. ……….. ……………….
  ………………………………… Lagere school 7 1913 87  
  ………………………………… Lagere school 8 1920   Elders
10 Vaderlandsche Geschiedenis ULO 1 1891 of eerder    
11 Vragen en opgaven over de vaderlandsche geschiedenis  "Uitgebreid lager" onderwijs 2 1908 32 Elders
  ………………………………… "Uitgebreid lager" onderwijs 3   

Maak jouw eigen website met JouwWeb